November 20, 2019

Sezon zbliża się wielkimi krokami, minie parę tygodni, śnieg za oknem zniknie na kolejną część roku i wielu z nas stanie wkrótce przed sporym dylematem – czy opłaca się serwisować stary rower, wymienić wszystkie zużyte części, czy koszt naprawy i doprowadzenia sprzętu do perfekcji będzie opłacalny?

Może lepiej zainwestować w nowy, lepszy rower?

Nie ma chyba większej motywacji do uprawiania kolarstwa niż perfekcyjnie działające biegi, przyjemne zawieszenie czy komfortowa geometria. Wychodzimy naprzeciw wszystkim tym, którzy zdecydowali się na zakup nowego jednośladu, pokażemy na co zwrócić szczególną uwagę, czego w danej kwocie możemy się spodziewać – wszystko po to aby uniknąć późniejszych rozczarowań. Nowy rower to koszt kilku a często nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, dzisiaj jednak skupimy się na tych najpopularniejszych jednośladach w cenie 2.5tys.

Amortyzator przedni:
Szczególną uwage przy wyborze widelca należy zwrócić na zastosowany w nim system tłumienia – topowi producenci tacy jak Rock Shox czy Fox wkładają do swoich amortyzatorów zaawansowane technologicznie tłumiki, komory powietrzne zamiast klasycznych sprężyn oraz multum przydatnych regulacji. Nie wymagajmy jednak od roweru ze średniej półki cenowej topowych części, amortyzator SR Suntour czy RST z powodzeniem spełni swoje zadanie. Warto spojrzeć na model widelca – XCT będzie klase niższy niż XCM czy XCR a dopiski typu MLO czy HLO świadczą o zastosowanej w nim blokadzie skoku – wiadomo że lepsza będzie ta hydrauliczna (HLO – Hydraulic Lock Out). W zasadzie jedyną regulacją jakiej możemy spodziewać się w amortyzatorze tej klasy będzie regulacja twardości, niezbędna aby ustawić odpowiedni dla nas SAG czyli wstępne ugięcie amortyzatora do wagi rowerzysty. W zależności od uprawianej dyscypliny zalecany SAG wynosi 20% – 30% skoku amortyzatora. Kolejną istotną cechą będzie materiał górnych goleni oraz ich średnica – aluminiowe lagi o przekroju 32mm będą nie tylko lżejsze ale i sztywniejsze niż stalowe 30mm.

Układ napędowy:
W tym przedziale cenowym spodziewajmy się raczej starszych, uniwersalnych i sprawdzonych konfiguracji takich jak 3×8 lub 3×9 które z powodzeniem spełnią swoje zadanie zapewniając nam duży zakres przełożeń. W rowerze za 2.5tys takim jak KROSS Level R3 z 2016 roku dostajemy przerzutkę Alivio w systemie Shadow – jest to sprzęt naprawdę dobrej klasy, czerpiący technologie i różne rozwiązania z wyższych modeli. Normą od pewnego czasu jest również fakt iż reszta osprzętu jest o grupe niżej, w końcu tylną przerzutkę widać najbardziej więc czemu by nie przyoszczędzić na reszcie? Bardzo ważne jest odpowiednie zestrojenie kasety z blatami mechanizmu korbowego: im większa rozpiętość zębatek tym więcej otrzymamy przełożeń i rower stanie się bardziej elastyczny – a przecież o to właśnie chodzi.

Hamulce tarczowe:
W gre wchodzą trzy, całkiem rozsądne modele hamulców: Shimano BR-M355, Tektro Auriga lub Avid DB1 – wszystkie oczywiście hydrauliczne, rower z mechanicznymi hamulcami za 2.5tys omijajmy szerokim łukiem. Tarczówki hydrauliczne charakteryzują się dużo większą siłą hamowania oraz lepszą modulacją klamki w stosunku do mechanicznych, są również lżejsze i zdecydowanie mniej awaryjne. Hamulce Shimano ze względu na zastosowany w nich płyn mineralny będą na pewno bardziej żywotne czy tańsze w utrzymaniu niż Avidy, jednak będą mniej odporne na wysokie temperatury – to jakie hamulce powinniśmy wybrać w dużej mierze zależy od tego w jakim terenie planujemy jeździć.

Rama:
To właśnie ona stanowi bazę naszego roweru, będzie odpowiadać nie tylko za komfort czy wygodę ale również za niską masę i wytrzymałość. Nie ma co ukrywać że większość z nas kupuje oczami i największą uwagę zwróci na design – ciekawa grafika, gięte profile i modne logo w dużej mierze decydują o tym co kupimy a na co nie zwrócimy uwagi. Technologia przy produkcji ram stała się bardziej zaawansowana niż może nam się wydawać – hydroforming, wielokrotne cieniowanie, główka w standardzie Tapered, proszkowe malowanie czy wewnętrzne puszczenie pancerzy z pewnością czyni ramy bardziej atrakcyjnymi. Zarówno KROSS jak i Merida czy Mondraker nie odbiegają od siebie jakością a jedynie geometrią i tylko siedząc na rowerze jesteśmy w stanie odpowiedzieć jaka geometria nam bardziej odpowiada. Tak samo jak w przypadku zakupu nowej kurtki czy spodni – pamiętajmy również o doborze prawidłowego rozmiaru ramy.

Najważniejsze na koniec – masa:
Im mniejsza tym rower szybciej się napędza, jest bardziej zwrotny i łatwiejszy do opanowania – w tym przedziale cenowym powinniśmy być przygotowani na wagę w granicach 14kg. Na tle konkurencji bardzo dobrze wypada Merida Big Seven 100 2016 z wynikiem 13.4kg – Mondraker Phase czy KROSS Level R3 ważą ponad pół kilo więcej.

Odpowiednio dobrany rower z pewnością zapewni większą przyjemność z jazdy i zachęci nas do częstszego wsiadania na dwa koła – a przecież o to w tym sporcie chodzi. Pamiętajmy również o odpowiedniej konserwacji roweru – smarowanie napędu i prawidłowa regulacja przerzutek na pewno zwiększy żywotność naszego sprzętu. Kupując rower w autoryzowanym sklepie poza gwarancją otrzymujemy również fachową pomoc i opiekę serwisową.

Rowery

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *