November 20, 2019

Rowery szosowe od zawsze charakteryzowały się innowacyjnymi technologiami, coraz to niższą masą oraz większą precyzją – cechami niezbędnymi aby skutecznie i szybko ukończyć dany etap. Na rynku szosowym od wielu lat pojawiają się nie tylko coraz to lżejsze i bardziej dopracowane ramy, szybsze i bardziej aerodynamiczne koła, wśród profesjonalistów trwa odwieczna walka o odpowiednie przełożenie oraz większą rozpiętość biegów która skutecznie ułatwi wygrać wyścig. Jeszcze kilka lat temu napędy szosowe bazowały na nieco przestarzałych rozwiązaniach 3×8 czy 3×9 – skutkowało to większą masą oraz mniejszym zakresem przełożeń, biegi były bardziej „upchane” a ich możliwości dużo mniejsze. Z biegiem czasu topowi producenci zaczęli rywalizować między sobą wprowadzając coraz to lżejsze napędy, o jeszcze większej rozpiętości skrajnych przełożeń – 2×10, 2×11 aż wreszcie 1×11 na dobre zagościły w naszych rowerach.

Wspólnie z kolegami z pracy mieliśmy niedawno przyjemność uczestniczyć w przedpremierowej prezentacji kolekcji Sram na 2016 rok – pierwsza i najważniejsza rzecz jaka przykuła naszą uwagę to oczywiście nowy SRAM Red eTap 2×11.

Przerzutka tylna Sram Red eTap – z baterią waży tylko 239g!

Amerykański producent na dopracowanie swojego produktu poświęcił 5 lat, tysiące godzin testów laboratoryjnych oraz miliony przejechanych kilometrów – Red eTap przez cały ten czas testowany był na najcięższych szosowych trasach przez 6 profesjonalnych teamów. W przeciwieństwie do swojej elektrycznej konkurencji od Shimano czy Campagnolo, SRAM Red eTap jest całkowicie bezprzewodowy, a transmisja danych oparta jest na najnowszym systemie Airea – nie jest to żadne WiFi czy Bluetooth. Nowa technologia opracowana została przez najlepszych kryptografów, opiera się na częstotliwości 2.4GHz i posiada 128-bitowe zabezpieczenie – bardzo istotna rzecz podczas profesjonalnych maratonów, próby zablokowania systemu przez hakerów są w tym wypadku niemożliwe.

Cały napęd Sram Red eTap robi niesamowite wrażenie nawet z pedałami platformowymi 😉

Zarówno manetki jak i przerzutki Red eTap posiadają unikalny kod dzięki któremu nie musimy się martwić o to czy zmieniamy przełożenia w naszym rowerze czy też u kolegi jadącego obok – w przypadku zużycia lub uszkodzenia jakiegoś komponentu bez problemu dokupimy nową część na następnie z łatwością sparujemy z resztą napędu.

Wypinana bateria w tylnej przerzutce jest filigranowa i zmieści się w każdej kieszonce…

…a 6 godzin ładowania pozwala przejechać 1000km !

Kolejną ciekawostką są tutaj akumulatory: 6h ładowanie kablem USB starcza na 1000km, a jeśli zapomnimy o ładowaniu i wyczerpiemy tylną przerzutkę to z powodzeniem przełożymy do niej baterie z przedniej. Nieużywany napęd przechodzi w stan uśpienia, dzięki temu nie musimy się martwić o poziom naszych baterii – każdy z komponentów posiada diodę led sygnalizującą poziom naładowania. Zmiana biegów odbywa się bardzo cicho, szybko, precyzyjnie i oczywiście intuicyjnie – prawa manetka odpowiada za zredukowanie biegu, a lewa za zwiększenie przełożenia, naciśnięcie obu jednocześnie spowoduje zmianę na przedniej przerzutce.

Przednia przerzutka posiada taką samą baterię jak tylna dzięki czemu możemy bez problemu je podmieniać.

Każdą z manetek SRAM Red eTap możemy doposażyć w dwa tzw. Blipsy, czyli dodatkowe czujniki odpowiadające za zmianę biegów, które możemy zamontować w dowolnym miejscu na kierownicy czy też na lemondkach. Szerszy profil dźwigni hamulca na pewno podpasuje większej liczbie użytkowników, a zmniejszony korpus z łagodniejszymi krawędziami zapewni pewny i wygodniejszy chwyt.

Kompletny napęd SRAM Red eTap szokuje również swoją masą: 1775g wliczając w to mechanizm korbowy, łożyska suportu oraz dodatkowo Blipsy – 137g mniej niż wersja mechaniczna Reda. Hitem jest również fakt iż przy projekcie bezprzewodowego napędu powstało blisko 450 patentów.
Specyfikacja wagowa:
Manetki : 260g (pair)
Tylna przerzutka : 239g (z baterią)
Przednia przerzutka : 187g (z baterią)
Blipsy : 6g/ sztuka
Blipbox : 31g
Korby : 557g (BB30), 609g (GXP)
Support : 105g (BB30), 53g (GXP)
Hamulce : 262g (pair)
Kaseta : 151g (11-25)
Łańcuch : 244g

Rowery

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *